48 timmar i Dubai

Vi landade i Dubai kl. 04.10 på måndagsmorgonen. Bestämde oss för att äta lite frukost innan vi kontaktade hotellet för att undersöka möjligheterna för tidig incheckning. Inga problem svarade kvinnan på andra sidan luren, ni är väntade. Två timmar efter att vi landat tog vi oss utanför flygplatsen och fick nästan en chock av värmen. Trots att solen ännu inte gått upp var det redan 35 grader varmt. Hettan är svår att beskriva för någon som inte upplevt den och den är av ett slag som jag aldrig någonsin upplevt. Närmast möjliga beskrivningen är som en ångbastu där hettan sluter sig kring hela din kropp och speciellt på andningen. Fuktigheten är extremt hög så det är oundvikligt att svettas så fort du utsätts för den.

Vi började vår dag med att ta igen lite sömn för att sedan placera oss i vars en solstol placerad i skuggan vid poolen. Efter 5 min svettades vi som idioter och intog istället en skuggig plats i poolen för ett litet möte. Vi insåg att det inte var något alternativ att vistas utomhus så dagens plan blev att besöka Dubais två kända gallerier; Mall of the Emirates & Dubai Mall.

Att åka taxi i Dubai är betydligt billigare än i Sverige och blev därför vårt enda transportmedel under våra två dagar. Vårt första stopp blev Mall of the Emirates där vi åt en fantastisk lunch på Paul´s och spenderade några timmar i butikerna innan vi åkte vidare till världens största Galleria Dubai Mall. I Dubai är allt extremt och Dubai Mall likaså, som världens största köpcentrum med 1200 butiker. De har även ett gigantiskt akvarium med alla tänkbara fiskar, ett undervattenzoo och en isrink. Vi spenderade ytterligare tid i butikerna och jag besökte Victoria´s Secret för första gången i mitt liv och fullkomligt älskar deras provrum och deras tillvägagångssätt. Jag fick mitt eget butiksbiträde som tar mig till en provhytt, vi diskuterar vilken sorts bh som jag vill prova och hon har mått för att fastsälla min storlek. Jag får sedan ett antal bh:ar i min storlek av den stort som jag vill prova, alla i neutralt svart färg. Jag får hänga undan de som jag gillar, hon fyller i dessa i ett kort och jag får ett nytt butiksbiträde som tar med mig ut i butiken för att visa i vilka färger de olika sorterna finns. Jag väljer de färger och de sorter som jag vill prova innan jag fattar beslut om mitt köp. Besöket resulterade i 2 BH:ar, 3 trosor och deras nya fantastiska parfym.

Att besöka världens högsta byggnad, Burj Khalifa, är ett måste under ett besök i Dubai. Vi hade en förhoppning om att få se solnedgången uppe i tornet men de tiderna var så klart fullbokade under vår vistelse så vi valde ett klockslag senare under kvällen. I väntan på vår tur tittade vi på den fantastiska vattenshowen från världens största fontän som är placerad mellan Dubai Mall och Burj Khalifa.

Burj Khalifa är är 830 m högt men hissen stannar på 124:te våningen som är cirka halvägs upp till toppen. Åkturen tar mindre än en minut och vyn är fantastisk!!!

Med smärta i både ben och fötter efter en hel dag på språng åkte vi hem och slocknade på studs.

Vi bodde på det helt fantastiska hotellet Ritz Carlton i Dubai, allt är magiskt vackert och personalen är nästa för hjälpsamma och trevliga.

Vår andra dag började vi med den lyxiga frukostbuffén på hotellet innan vi åkte vidare till Mall of the Emirates. Dagens första stopp var på Ski Dubai, Dubais otroliga inomhusskidbacke. Vi försågs med all utrustning som krävdes såsom strumpor, skidställ, vantar, skidor, pjäxor mm. Stället håller -2 grader och är galet stort, innehåller en sittlift, en knapplift och en alpstuga som serverar varm choklad. En otroligt häftig upplevelse!

Som avslutning på vår vinterupplevelse fick jag en av mina drömmar uppfyllda. Sedan tidigare känner ni till min stora passion för djur och det finns flera djur som jag är mer fascinerad över än andra. Ett av dessa är pingviner, jag fullkomligt avgudar dem. Ski Dubai erbjuder möjligheten att lära sig mer om pingviner, bidra till deras forskning samt träffa tre av deras pingviner; Pumpkin, Mc Fat och Bubbles. Det var heeeelt fantastiskt och vi fick till och med klappa dem. Jag vet faktiskt inte vad jag hade väntat mig men de var definitivt mjukare och lenare än väntat. Det gula uppe på deras huvud är lent som sammet. Jag var överlycklig!!!

Vi åkte vidare för att uppfylla ytterligare en dröm, på Atlantis the Palm. Ett gigantiskt hotell med ett lika enormt vattenparadis. Vi tog oss direkt till The Dolphin Bay för att uppfylla min dröm sedan 20 år tillbaka om att få simma med Delfiner. Det var magiskt, jag var så lycklig. Önskar att jag kunde fått stanna ännu längre i poolen. Delfinen pussade på oss, vi fick pussa på den, vi fick skjuts mellan två Delfiner genom att hålla de båda i fenorna och slutligen så gav Delfinen mig skjuts genom att skjuta på min fot under vattnet. Det gick gaaaalet fort och var fantastiskt kul!!

Så sammanfattningsvis kan man säga att våra 48 timmar i Dubai var sjukt händelserika och vi lyckades uppfylla två av mina drömmar, inte illa alls. Dubai är en otroligt cool stad med fina vyer och vi rekommenderar starkt ett besök. Jag tror inte att det var sista gången vi besökte Dubai även om det dröjer några år tills vi ses igen.